Baka en kaka

Bakade lite förut, det fick bli schackrutor då det var så himla längesedan jag gjorde dem!
Mina blev inte estetiskt fina, men otroligt goda!


Ingredienser:
4½dl vetemjöl
½dl strösocker
200g margarin/smör

2msk kakao
2msk vaniljsocker

Ugn:
175° i 8 minuter mitt i ugnen.

Hur man gör:
Blanda mjöl, socker och margarin/smör till en deg, smöret ska inte smältas utan ska vara rumstemperatur-varmt.
När du fått ihop allt till en deg (det kan ta ett tag, så klandra inte dig själv om det tar lång tid) så delar du degbollen i två delar.
I ena delen lägger du vaniljsockret och i den andra kakaon, så det blir en med vanilj och en med kakao.
Dela sedan dina två delar i olika bitar (om du vill) och rulla dem till längder som du lägger på en plåt, det ska bli ljus mot mörk, mörk mot ljus. Varannan med andra ord. Även detta kan ta ett tag att få dem att bli runda, men det får väl ta den tid man behöver, visst?
Kan man ju skära kakorna i delar, 3-4mm tjocka direkt, men jag gjorde så att jag satte in dem i ugnen och sedan delade jag dem, mycket lättare för mig!

/J




Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Julia Honkavaara
Bor: Göteborg
Ålder: 20

Övrigt: Bloggen handlar om min vardag, fotografering, hästar och allt annat däremellan! Hoppas du kommer finna någonting jag skriver/lägger ut intressant, om inte - synd för dig. ;)




RSS 2.0