Scones

Jag bakade scones häromdan, dock kunde jag inte ta mer bilder efter att jag blandat ihop smöret och allt annat då mina händer blev kladdiga!



Ingredienser:
(Detta kommer bli 4 bröd)
3dl mjölk
100g margarin
7-8dl mjöl
4tsk bakpulver
1tsk salt


Recept:
Sätt ugnen på 250°.
Lägg fram en låg plåt med bakplåtspapper eller smörj med smör/margarin.
Blanda ihop mjölet, bakpulvret och saltet (de torra ingredienserna) i en bunke.
Gör det lätt för dig och skär margarinet i små bitar som du sedan blandar ner i mjölet och med fingrarna finfördelar du smöret så det blir som en grynig massa.
Tillsätt sedan mjölken och rör ihop detta till en deg (jag använde mina händer). Sluta röra ihop det när du kan forma degen.
Dela degen till 4 delar, gör dem runda så du ser att dem är ungefär lika stora. Ta sedan en klump och platta till den på plåten så den blir rund och ungefär 12-15cm i diameter. Skär två skåror i den, som bilden visar nedan och nagga med en gaffel eller liknande.

Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter.

Ett tips:
Ta en fjärdedel av brödet och dela det på mitten så att du kan öppna och stänga, smöra och lägg i ost och marmelad, mums!
Smaklig måltid!

/J




Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Julia Honkavaara
Bor: Göteborg
Ålder: 20

Övrigt: Bloggen handlar om min vardag, fotografering, hästar och allt annat däremellan! Hoppas du kommer finna någonting jag skriver/lägger ut intressant, om inte - synd för dig. ;)




RSS 2.0